Udostępnij!

Sieci afiliacyjne – czym są i jak z nich korzystać?

Sieci afiliacyjne to jedno z narzędzi marketingu on-line, które zyskuje coraz większą popularność. Jego stosowanie opiera się na delegowaniu przez reklamodawcę, czyli sprzedawcę działań marketingowych niezależnym partnerom, z którymi rozlicza się w modelu za efekt. Można więc uznać, że marketing afiliacyjny jest jedną z metod współpracy pomiędzy firmą a podmiotami zewnętrznymi. Schemat działania wydaje się prosty i łatwy, ale czy naprawdę tak jest? Jakie są wady i zalety przystąpienia do programów afiliacyjnych? Co można na nich zyskać i jak to działa od kuchni? Na te wszystkie pytania odpowiemy w naszym artykule.

Jak działają sieci afiliacyjne?

W sieciach afiliacyjnych zawsze uczestniczą 3 strony. Pierwsza z nich to reklamodawcy, zwani też usługodawcami. Są to firmy, które chcą skorzystać z tej formy promocji. Drugim uczestnikiem są partnerzy – czyli właściciele stron www, którzy prezentują ofertę reklamodawcy. Za swoje działania otrzymują oni prowizyjne wynagrodzenie od efektu. Na końcu są klienci, czyli internauci wchodzący na stronę www partnera i dokonujący określonych działań. Często też mówi się o czwartej stronie, czyli organizatorze programu partnerskiego, jest on jego właścicielem i organizuje ten skomplikowany proces.

Pod samym pojęciem sieci afiliacyjnej kryją się liczne programy partnerskie. Ich głównym celem jest otwarcie nowych kanałów sprzedaży dla produktów i usług reklamodawców poprzez prowadzenie różnorodnych działań on-line. W marketingu afiliacyjnym nie ma jednej formy reklamy, a działania są rozproszone. Partnerzy kierując się swoim doświadczeniem oraz wiedzą mogą stosować dowolne formaty reklamowe, nie mniej jednak do tych najpopularniejszych należą: banery, mailingi, reklamy AdWords czy Facebook Ads. Bez względu na formę reklamy ostatecznie ma ona jedno zadanie – zwabić potencjalnego klienta na reklamowaną stronę www. Link, który zaprasza do witryny, określany jest mianem linku partnerskiego. W praktyce oznacza to, że zawiera on w  sobie nazwę konkretnego partnera.

Wynagrodzenie w marketingu afiliacyjnym

Tak jak już wyżej wspominaliśmy, w marketingu afiliacyjnym rozlicza się za efekt. To jak określisz ów efekt, zależy tylko od ciebie i twoich potrzeb. Może to być kliknięcie w link (czyli przejście na stronę www), pozostawienie danych osobowych przez potencjalnego klienta, zakup produktu itd.

Profesjonalnie mówiąc istnieją 3 modele wynagrodzeń partnerów za ich działania. Pierwszy to Pay per lead – czyli zapłata za konkretne działanie użytkownika, np. wypełnienie formularza kontaktowego. Drugim model nazywa się Pay per Click i jest to stałe wynagrodzenie za kliknięcie w dany przekaz reklamowy. Ostatnią możliwość to Pay for Sale – czyli określony udział finansowy w dochodzie ze sprzedaży reklamowanego asortymentu.

Dokładne obliczenie należnego wynagrodzenia jest możliwe dzięki zastosowaniu linków partnerskich. Pozwalają one zmierzyć, który z partnerów przyniósł jakie zyski, w konsekwencji czego jakie wynagrodzenie jest mu winna firma.

Jak sieci afiliacyjne ściągają ruch na strony www?

Najczęściej do zwabienia klientów na docelową stronę www partnerzy wykorzystują witrynę internetową, która jest tematycznie związana z promowanym asortymentem. Na takiej stronie publikują różnego rodzaju rankingi i testy porównywarkowe, które w konsekwencji mają zachęcić do kliknięcia w link partnerski (i przenieść do docelowej witryny reklamodawcy). Witryny partnerów promowane są pozycjonowaniem Google, AdWordsami, kampaniami w mediach społecznościowych, mailingami, filmami z zaszytymi linkami itd. W dużej mierze opierają się również na dużej ilości hobbystycznych witryn, których autorzy uczestniczą w programach partnerskich, a przy tym zarabiają pieniądze. Warto pamiętać, że linki partnerskie mogą przybierać różne formy, spotkać można linki od prostych tekstowych, przez widżety i banery, aż do nagrań video.

Korzyści z uczestnictwa w programie afiliacyjnym

Uczestnictwo w programie partnerskim ma swoje plusy zarówno dla reklamodawcy, jak i dla partnera. Ten pierwszy może liczyć na rozpowszechnienie swojego asortymentu na stronach wwwdotarcie do szerszego grona odbiorców (grupy docelowej), dzięki temu zdobywa nowych klientów. Kolejną zaletą dla reklamodawcy jest budowanie wizerunku oraz zasięgu. Do korzyści można zaliczyć także ograniczenie kosztów pracy własnej, bowiem aby wykonać wszystkie działania, które są podejmowane w ramach sieci afiliacyjnej, usługodawca musiałby stworzyć potężny dział marketingu.

Na udziale w sieci afiliacyjnej może skorzystać również partner. Główną korzyścią dla niego jest ta finansowa – otrzymuje pieniądze za efekt, a więc może on realnie wpływać na swoje zarobki. Warto wspomnieć również o tym, że posiada on dużą samodzielność w działaniu – decyduje o tym, gdzie i w jakiej formie zostanie zamieszczona reklama. Warto tutaj wspomnieć, że nawet niewielkie witryny mogą uczestniczyć w programach partnerskich i zarabiać na publikowaniu reklam, dlatego jest to dobra form zarobku np. dla małych blogów.

Wady programów afiliacyjnych

Wady programów partnerskich dostrzegane są zazwyczaj przez partnerów. Narzekają oni na niestałość kampaniikrótki czas ich trwania, przez co poświęcony czas i zainwestowane środki nie zawsze się zwracają. Do wad zaliczają także niskiej jakość materiały, które otrzymują od reklamodawców oraz trudne i czasochłonne metody rejestracji w samym programie.

Gdzie szukać programów afiliacyjnych?

Pierwsze programy afiliacyjne pojawiły się w połowie lat 90. XX wieku. Jak większość nowinek pochodzą one ze Stanów Zjednoczonych, gdzie przez Jeffa Bezosa (założyciela firmy Amazon) został stworzony pierwszy program partnerski. Dziś funkcjonują one na całym świecie, również i w Polsce. Wśród najbardziej rozpowszechnionych sieci afiliacyjnych nad Wisłą wymienić możemy: Afiliant.com, Ailo.pl, Zanox, Bankiera oraz Novem.

Udostępnij!

Sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić .

Prowadzisz biznes?
Pomożemy go rozwinąć!

Dzielimy się wiedzą .

Nasze nagrody i ubezpieczenia .

Lloyd's Register Quality Assurance

Wspiera nas międzynarodowa instytucja działająca w obszarze certyfikacji systemów jakości.

Family Business

Jesteśmy dumni z bycia firmą rodziną, co wiernie obrazuje nasze podejście do klienta.

Laur Eksperta

Zdobyliśmy znak jakości nadawany przez naukowców najbardziej prestiżowych polskich uczelni.

Nad pracą naszego zespołu czuwa doradca podatkowy.

W celu zapewnienia prawidłowego rozliczenia zobowiązań podatkowych naszych klientów.

Referencje .

Pasja i profesjonalizm Pani Marleny to jedno, ale przede wszystkim umiejętność prostego, przejrzystego przekazu skomplikowanego języka księgowego, urzędowego! … Moja firma jest w dobrych rękach, a ja śpię spokojnie. Polecam z całego serca! 🙂

Jagoda Wojczyńska

Właściciel
Mirtillo
Mirtillo

Bardzo dobrze mi się współpracuje z firmą SAS TAX.
Największym plusem jest przede wszystkim szybki, łatwy kontakt oraz ekspresowe działanie.

Paulina Jagodzińska

beauty-fashion-shopping.pl
beauty-fashion-shopping.pl

Dotychczasowa współpraca przebiegała w atmosferze pełnego zaufania i profesjonalizmu … pozwala nam polecić tę firmę, oraz osoby w niej pracujące jako solidną i pełną profesjonalizmu.

Arkadiusz Śmiechowski

Prokurent
Choma Expert

W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej informacji w Polityce Cookies.

Akceptuję