Poradnik eksperta

Strona główna
Biznes
Nie znaleziono elementów
Nie znaleziono elementów
 
Jak zweryfikować czy content marketing przynosi zysk?

Content marketing to narzędzie marketingowe, po które coraz chętniej sięgają nawet mikroprzedsiębiorcy. Trzeba jednak pamiętać, że w pisaniu czy nagrywaniu  treści contentowych nie chodzi tylko o ich tworzenie i zapełnianie nimi internetowej przestrzeni. Ważna jest przede wszystkim ich skuteczność. Niewielu przedsiębiorców wie jednak, w jaki sposób mierzyć i weryfikować content marketing.

Cel content marketingu powinien być zgodny z celami i strategią biznesową firmy, a także jej misją. Nie oznacza to jednak, że skuteczność content marketingu mierzy się ilością sprzedanych towarów czy pozyskanych klientów i choć sprzedażowa rola publikowanych treści nie jest wykluczona, to jednak zależności są o wiele głębsze. Cele content marketingu są zazwyczaj miękkie i głównie nastawione na branding.

Jak określać cele content marketingu?

Aby mówić o mierzalności i weryfikalności celów marketingu treści, najpierw te cele trzeba ustalić. W ich określaniu pomorze znana wszystkim metoda SMART. Technika SMART mówi, aby ustalony cel był:

  • szczegółowy (S), czyli jasno określony, precyzyjny i konkretny
  • mierzalny (M), czyli najlepiej określony liczbami i procentami
  • ambitne (A) – czyli stawiające na rozwój
  • realne (R), czyli możliwe do zrealizowania;
  • terminowe (t), czyli ubrane w ramy czasowe.

Cele content marketingu

Cele content marketingu mogą być bardzo różne. Z badań jednak wynika, że najczęściej firmy jako cele marketingu treści wskazują: budowanie marki, zaangażowania, lojalności klientów, generowanie leadów, sprzedaż oraz poszerzenie zasięgu. Cele te obierane są zarówno przez firmy z sektora B2C, jak i B2B.

Każdy z tych celów ma inne wskaźniki pomiaru. I tak np. jeśli za cel obierze się budowanie wizerunku i świadomości marki, to mierzy się: wzrost ruchu, brand awareness, pozycję marki, zaangażowanie odbiorców. Odmiennie, jeśli celem content marketingu będzie sprzedaż, to rezultaty będzie się określać na podstawie wzrostu sprzedaży.

Jak mierzyć rezultaty w content marketingu?

Jednym ze skuteczniejszych narzędzi do określania celów i rezultatów marketingu treści jest lejek ToFu-MoFu-BoFu. Pokazuje on, że content marketing jest przede wszystkim odpowiedzialny za branding, pierwsze wrażenie, a później pogłębienie kontaktu i dalszą konwersację. Relacje buduje się krok po kroku. Poszczególne etapy to:

  • ToFu (top of funnel) – jest to szczyt lejka, na tym poziomie buduje się świadomość marki i problemów, jakie rozwiązują świadczone przed nią usługi/sprzedawane produkty;
  • MoFu (middle of funnel) – jest to środek lejka, a zarazem najtrudniejszy etap budowania relacji;
  • BoFu (bottom of funnel) – jest to etap końcowy i obejmuje konwersacje; na tym etapie lead jest gotowy do podjęcia decyzji zakupowej, w związku z tym powinny być mu dostarczane odpowiedniej treści.

Jak mierzyć rezultaty content marketingu?

Narzędziami pozwalającymi ocenić skuteczność content marketingu jest Google Analytics. Pozwala on ocenić efektywność treści umieszczanych na stronie www i nie tylko. Badając rezultaty content marketingu, należy zwrócić uwagę na taki wskaźniki GA jak:

  • unikalny użytkownicy i odsłony – pozwala on sprawdzić, ile odbiorców czyta/ogląda dane treści oraz jaki rodzaj contentu jest najbardziej popularny wśród grupy docelowej; ruch na stronie dziali się na organiczny, z witryn odsyłających oraz odwiedziny bezpośrednie;
  • czas spędzony na stronie www – to jeden z kluczowych czynników; pozwala ocenić, czy wyprodukowany content angażuje i faktycznie jest interesujący; krótki czas spędzany na stronie z contetem oznacza, że odbiorca go jedynie skanuje, czyta po nagłówkach i nie interesują go szczegóły;
  • komentarze – liczba oraz treść komentarzy pod artykułem na blogu czy filmem promocyjnym pozwala uzyskać cenną informację zwrotną o treściach; z negatywnych opinii należy wyciągnąć wnioski oraz traktować to jako wskazówki do ulepszania marketingu treści;
  • udostępnienia – to najbardziej pożądana forma zaangażowania odbiorców; duża ilość udostępnień świadczy o tym, że treść jest wartościowa dla odbiorców;
  • fani/obserwujący – udostępniając content marketing w serwisach społecznościowych liczba fanów i obserwatorów wpływa na zasięg publikowanych treści;
  • lokalizacja – ustalenie danych geograficznych odbiorców treści pozwoli na lepsze optymalizowanie kampanii;
  • nośniki treści – pozwalają ocenić, z jakich urządzeń korzystają użytkownicy, zapoznając się z publikowanymi treściami; pozwala to dopasować ich wygląd oraz uwarunkowania techniczne do urządzeń, z jakich najczęściej korzystają użytkownicy, podwyższając komfort zapoznawania się z contentem.

Content marketing  – czy warto mierzyć rezultaty?

Każde działanie marketingowe należy mierzyć, czasy wydawania budżetów na nieskuteczne działania dawno się już skończyły. Dziś firmy przede wszystkim stawiają na efektywne i skuteczne rozwiązania. Trzeba jednak pamiętać, że mierzenie efektów jest ostatnim etapem. Wcześniej konieczne jest ustalanie celów oraz grupy docelowej i przekazu, który będzie dostosowany do jej potrzeb. Publikowanie niedopasowanej treści sprawi, że efekty działań zawsze będą marne. Najczęściej język oraz treści content marketingu dopasowuje się do tego, na jakim etapie procesu zakupowego jest odbiorca. Decydując się na takie rozwiązanie, pierwszym zadaniem jest przyciągnięcie klienta, następnie konwertowanie go  na kolejne etapy dojrzałości, a następnie doprowadzenie do sprzedaży.

Marketing treści – gdzie mierzyć działania?

Content marketing to nie tylko działania prowadzone na stronie www, ale i w innych serwisach takich jak media społecznościowe. Mierzenie rezultatów powinno obejmować wszystkie platformy, na których treści są publikowane. W mierzeniu rezultatów pomogą narzędzia statystyczne Facebooka, Instagrama czy YouTuba.

Realizacja strategii content marketingowe wymaga wielu ustaleń, pomiarów i testów. Pozwoli to zoptymalizować koszty oraz procesy, a także wyeliminować tworzenie content dla samej idei. Jest to o tyle ważne, że współcześnie tworzenie treści staje się coraz droższe. Firmy inwestują nie tylko w zwykłe artykuły na bloga, ale i artykuły specjalistyczne czy krótkie produkcje filmowe, które rozpowszechniane są jako video marketing.

PROWADZISZ BIZNES? POMOŻEMY GO ROZWINĄĆ

Dostaniesz nawet 20h wolnego czasu miesięcznie, zabezpieczymy Twoje dane, pomożemy w optymalizacji procesów biznesowych, ułatwimy planowanie inwestycji, damy więcej możliwości rozwoju biznesu.

Zadbamy o Twój czas już teraz, podaj swój telefon, lub adres e-mail, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h.