Poradnik eksperta

Strona główna
Biznes
Nie znaleziono elementów
Nie znaleziono elementów
 
Benefity dla pracowników – czy warto w nie inwestować?

Wyniki badań świadczą, że coraz trudniej pozyskać wartościowego pracownika. Ci chcąc pracować w dobrych firmach, które oferują im rozwój. Jednak rozwój i płaca to nie jedyne elementy, na które zwraca się uwagę, szukając pracodawcy. Coraz więcej osób czytając ogłoszenia o pracę, poszukuje informacji o dodatkowych benefitach. To one zwiększają atrakcyjność firmy na rynku oraz motywację i zaangażowanie w pracę.

Jak pokazuje raport Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników 2017. opracowany przez Sedlak & Sedlak 59% pracodawców twierdzi, że potencjalni pracownicy mają coraz większe wymagania pozapłacowe. Z tych samych badań wynika, że większe wymagania mają pracownicy dopiero wchodzący na rynek pracy niż ci, którzy mogą pochwalić się długim stażem.

Benefity dla pracowników – co jest ważne?

Work Service Barometru Rynku Pracy VII podaje, że 38% pracowników uznaje, że dodatkowe świadczenia i pozapłacowe benefity są jednym z trzech najważniejszych czynników wpływających na decyzję, czy podjąć w danej firmie zatrudnienie, czy też nie. Pozapłacowe benefity wyprzedza tylko wynagrodzenie, rodzaj pracy oraz możliwość rozwoju. Za dodatkowymi świadczeniami znajdują się elastyczność godzin pracy, reputacja firmy oraz lokalizacja miejsca pracy.

Benefity pozapłacowe dla pracownika – jakie oferują pracodawcy?

Z przytoczonych wyżej badań wynika, że pracodawcy najczęściej oferują swoim pracownikom karnety do siłowni oraz klubów fitness. Duża popularność pakietów na zajęcia fizyczne wynika przede wszystkim z tego, że są one stosunkowo tanie. Trzeba jednak pamiętać, że  pakiety sportowe nie są tymi najbardziej pożądanymi przez pracowników. Za ten najatrakcyjniejszy uznają oni bowiem rozszerzony pakiet opieki medycznej. Finansowanie prywatnej opieki zdrowotnej opłaca się również pracodawcom. Pozwala to uniknąć długich zwolnień chorobowych oraz szukania zastępstwa za chorego pracownika.

Najmniej atrakcyjnymi benefitami jest natomiast telefon i laptop służbowy, który wielu pracowników uznaje za postawę. Dostęp do takich sprzętów, a także służbowego samochodu postrzegane jest nie jako benefit, ale jako coś, co każdy musi otrzymać po zatrudnieniu. Mało atrakcyjnie postrzegany jest również dostęp do kawy, herbaty i napojów w czasie pracy. Chociaż pozwala on zaoszczędzić pracownikom na ich kupnie, to nie jest to nic niezwykłego.

Podsumowując, benefity, które często można znaleźć w ofertach pracy to: prywatna opieka medyczna, służbowy telefon/laptop/samochód do celów prywatnych; karnety na zajęcia sportowe, kupony kulturalne, bony na usługi turystyczne, dofinansowania do posiłków i bony żywieniowe; bony towarowe i karty przedpłacone na zakupy, dofinansowanie uniformów, dodatkowe dni urlopu, paczki świąteczne, zakupy produktów firmowych z rabatem, grupowe ubezpieczenie na życie,  pracownicze programy emerytalne, szkolenia specjalistyczne, kursy językowe, zajęcia dodatkowe, dofinansowanie lub finansowanie studiów wyższych, pożyczki dla pracowników, przyzakładowe/biurowe przedszkola, dofinansowania przejazdów, wynajęcie mieszkania pracowników, pakiet relokalizacyjny.

Nietypowe benefity dla pracowników – jakie i gdzie?

  • Opieka zdrowotna czy karnety na zajęcia sportowe to najpopularniejsze pozapłacowe benefity. Są jednak firmy, które stawiają na oryginalnoś
    i w oferowaniu pozapłacowych profitów poszły o krok dalej. Jakie są najbardziej oryginalne benefity?
  • Drzemka w pracy – Google, Zappos, Casio, czy Procter&Gamble  oferują swoim pracownikom specjalne fotele, w których można się odprężyć, zrelaksować i zapaść w krótką drzemkę; przerwa na „leżakowanie” to pół godziny; ma ona podnieść wydajność;
  • Do pracy z psem – pupila do pracy mogą przyprowadzać pracownicy Nestle oraz Google; jedna z japońskich firm oferuje nawet dodatkowe wynagrodzenie pieniężne dla każdego pracownika, który przegranie bezpańskiego kota;
  • Zamrożenie materiału genetycznego – dofinansowanie na zamrożenie komórek jajowych można otrzymać w Facebook oraz Apple; na pomoc finansową mogą liczyć pracownicy oraz partnerki pracowników firm;
  • Wynagrodzenie po zmarłym członku rodziny – Google wypłaca partnerowi równowartości połowy dotychczasowego wynagrodzenia zmarłego pracownika przez okres 10 lat;
  • Zwrot kosztów wesela – taki benefit oferuje Chieh Huang, które zwraca koszty poniesione na organizację wesela, o ile nie przekroczą one 20 tys. dolarów;
  • Osobisty doradca – Canon proponuje swoim pracownikom osobistego doradcę, który pomaga w sprawach osobistych i zawodowych; podobny benefit oferuje jedna z japońskich firm, która zapewnia urlop dla kobiet, które przeżyły zawód miłosny;
  • Dodatkowy urlop rodzicielski – pracownicy Netflix mogą udać się na roczny urlop macierzyński i ojcowski;
  • Refundacja  książek – Twilio dbając o kondycję intelektualną i pamięć swoich pracowników oferuje im 30 dolarów miesięcznie na zakup książek.

Czy benefity działają?

Benefity dla pracowników to dodatkowe świadczenia, które w założeniu mają zwiększać ich motywację do pracy oraz efektywność. Zasadą jest, że nie powinny one zmniejszać wysokości pensji, a jedynie być dodatkiem o niej. Pracodawcy powinni również pamięć, że benefity nie są świadczeniami pieniężnymi.

Benefity uważane są za jednej z ważniejszych elementów systemu motywacyjnego. Dzięki nim pracownicy mają chętniej i efektywniej wykonywać swoje zadania. W Polsce coraz więcej pracodawców po nie sięga. Zanim jednak wprowadzi się je do firmy, należy zapytać, czy faktycznie spełniają one swoją rolę.

Tak będzie, jeśli będą one dopasowane do potrzeb pracowników. Benefit nie przyniesie firmie korzyści, jeśli nikt nie będzie z niego korzystał. Pracownicy nie będą się o nie starali, jeśli w żaden sposób nie będą one odpowiadać ich potrzebom.  Aby benefity działy, ich otrzymywanie warto też uzależnić od stanowiska pracy. Menager nie powinien otrzymywać takich samych świadczeń jak szeregowy pracownik, bowiem benefity przestają wtedy pełnić funkcję motywacyjną.

Pracownik lubi wybór – jakie benefity oferować?

Najczęściej pakiet benefitów w firmie jest taki sam dla każdego pracownika. Tak samo i po równo sprawia, że dystrybuowanie świadczeń pozapłacowych jest łatwiejsze dla przedsiębiorstwa. Jak jednak wskazują eksperci, takie rozwiązanie może obniżyć efekt motywacyjny. Podkreślają oni, że pracownik czuje się naprawdę doceniony dopiero wtedy, gdy otrzyma benefity, na których najbardziej mu zależy i których potrzebuje. Nietrafione benefity budzą natomiast frustracje i rozżalenie, że inni mają lepiej.

Najbliższy ideału jest więc system pozwalający na samodzielny wybór świadczeń, czyli tzw. system kafeteryjny. W jego ramach pracodawca dokonuje zamówienia świadczeń pracowniczych z różnych kategorii. Wybierać można między zajęciami sportowym, dodatkowymi ubezpieczeniami, kartami lunchowymi, vouchery na weekendowe wyjazdy, bilety do miejsc rozrywki. Pracownik może pomiędzy nimi wybierać w ramach ustalonej przez przedsiębiorcę kwoty.

PROWADZISZ BIZNES? POMOŻEMY GO ROZWINĄĆ

Dostaniesz nawet 20h wolnego czasu miesięcznie, zabezpieczymy Twoje dane, pomożemy w optymalizacji procesów biznesowych, ułatwimy planowanie inwestycji, damy więcej możliwości rozwoju biznesu.

Zadbamy o Twój czas już teraz, podaj swój telefon, lub adres e-mail, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h.