Poradnik eksperta

Strona główna
Biznes
Nie znaleziono elementów
Nie znaleziono elementów
 
Jak zadbać o dobrą atmosferę w pracy?

Na sukces firmy składa się wiele elementów. Jednak jednym z najważniejszych są jej pracownicy. Na to, jak oni pracują, wpływ ma bardzo dużo czynników. Zaangażowanie i produktywność zależy nie tylko od ich talentu czy posiadanych kompetencji. Coraz częściej mówi się o tym, że na efektywność pracowników wpływa atmosfera w miejscu pracy. Otoczenie biurowe, w którym ludzie się lubią, szanują i wspierają – sprawia, że pracownik chce przychodzić do pracy i działa kreatywnie oraz skutecznie. Jeśli w pracy będzie się on czuł niekomfortowo, będzie to oznaczać częste absencje, apatię, obniżenie zaangażowania i niepełne wykorzystanie potencjału. Stąd też każdy pracodawca powinien dbać, aby w pracy panowała dobra atmosfera. Zobacz, jak to zrobić.

Dobra atmosfera w pracy, po co jest potrzebne?

Kiedy pracownika przeraża każdy poniedziałek, a przyjście do biura wywołuje ucisk w żołądku i przyspieszone bicie serca wykonywanie powierzonych obowiązków nie jest efektywne. Pracownik przychodzi do pracy i jedynym jego celem jest wyjście z niej jak najszybciej i przetrwać 8 godzin. Skupia się na tych zadaniach, a nie na produktywnym wykonywaniu obowiązków, nie mówiąc już o kreatywności i pomysłowości w obrębie swojego stanowiska. Dlatego też, chociaż atmosfera w pracy przez wiele przedsiębiorców nie jest doceniana, to w rzeczywistości jest istotnym elementem sukcesu firmy.

Efektywna praca tylko w dobrej atmosferze

Zwiększona efektywność pracy zawsze wiąże się z dobrą atmosferą, kiedy czujemy się zrozumiani i szanowani, chętniej wykonujemy swoje obowiązki, a przy tym podchodzimy do większości spraw pozytywnie i otwarcie. Mamy również większą śmiałość w wygłaszaniu swoich pomysłów oraz proponowaniu nowych rozwiązań, bowiem wiemy, że nie zostaniemy wyśmiani.

Dobra atmosfera w pracy, czyli…?

O dobrej atmosferze w pracy mówi się i pisze bardzo dużo. Dziś nie ma przedsiębiorcy, który by o niej nie słyszał i nie wiedział, że powinno się o nią dbać. Często jednak pozostaje ona w sferze rozważań i jest bliżej niesprecyzowanym bytem. Tymczasem tak naprawdę dobra atmosfera w pracy to przede wszystkim pozytywne i zdrowe relacje na linii pracownik-pracownik oraz szef-pracownik. Elementami dobrej atmosfery w biurze jest współpraca, wzajemna pomoc, brak niezdrowej rywalizacji,  lojalność, równe traktowanie, solidarność, poczucie wspólnoty itd. Wszystko to wpływa nie tylko na zwiększone zaangażowanie pracowników w obowiązki, ale także na pozytywny wizerunek firmy na rynku pracy oraz szybką adaptację nowych pracowników, którzy w zespole nie będą czuli się wyobcowani.

Kto buduje atmosferę w pracy?

O dobrą atmosferę w pracy powinni dbać wszyscy. Zależy ona nie tylko do nastawienia kierownictwa, ale i szeregowych pracowników. Aby do firmy przychodziło się chętnie, a pobyt w miejscu pracy nie przypominał koszmaru, starać muszą się wszyscy, wysiłki jednej strony lub osoby nie przyniosą bowiem efektu.

Rola pracodawcy w budowaniu atmosfery w pracy

Rolą pracodawcy w budowaniu atmosfery w pracy jest głównie dbanie o to, aby każdy członek zespołu czuł się ważny i potrzebny, a przy tym był traktowany na tych samych zasadach. Ważne jest więc docenianie sukcesów, przekazywanie feedbacków, pochwały i rozmowy motywacyjne zachęcające do dalszego rozwoju i podejmowania wysiłku. Pracodawca powinien każdego członka zespołu traktować indywidualnie i poświęcać chwilę na rozmowę. Jednocześnie należy pamiętać, że nikt nie może czuć się odrzucony przez zespół czy pozostawać na marginesie. Przy tym należy pamiętać, że premie czy awanse powinny być przyznawane uczciwie na podstawie oceny faktycznej pracy, a nie faworyzowania niektórych członków zespołu.

To jednak niejedyne zadania, jakie stawia się przed pracodawcą w zakresie budowania dobrej atmosfery w pracy. Powinien on również zadbać, aby każdy pracownik traktowany był równo i mógł swobodnie korzystać z przysługujących mu praw m.in. do przerwy czy urlopu wypoczynkowego. Piętrzące się niesprawiedliwości i brak reakcji kierownictwa na problemy będzie powodować konflikty, stres i narastanie przyjemnej atmosfery wśród pracowników. Podobne emocje mogą wywoływać niejasne i utajnione zasady przyznawania premii czy innych benefitów np. kursów lub szkoleń. Warto więc w firmie wdrożyć przejrzyste zasady i przestrzegać transparentności.

Pracodawca, który chce zadbać o atmosferę w biurze, musi również pamiętać, że nie samą pracą człowiek żyje. Chwila odpoczynku i relaksu należy się każdemu pracownikowi, a dobrze jest połączyć ją z integracją zespołu. Pracownicy, którzy się znają i rozumieją – lepiej współpracują i są bardziej efektywni. Stąd też jednym z częstych elementów budowania dobrej atmosfery w pracy są wspólne wyjścia, wolontariat pracownicy, gry symulacyjne, szkolenia czy wyjazdy integracyjne. O integrację i rozrywkę można zadbać nie tylko poprzez wspólne wyjścia poza pracą, ale i w godzinach pracy. Coraz popularniejsze stają się strefy relaksu w biurach, a nawet pokoje gier, w których można spędzić przerwę i oderwać się od obowiązków.

Rola pracowników w budowaniu atmosfery w pracy

O to, aby atmosfera w miejscu pracy była pozytywna, dbać muszą również wszyscy pracownicy. Ważne jest ich nastawienie i otwartość na innych członków zespołu. Aby w biurze nie pojawiały się niesnaski, pracownicy powinni być dla siebie pomocni, słuchać siebie nawzajem, z optymizmem podchodzić do nowych wyzwań i osób w zespole, nie plotkować, starać się nie uprzykrzać życia innym, panować nad emocjami, pracować zespołowo oraz starać się rozwiązywać spory w sposób ugodowy na drodze dialogu i kompromisu.

Dobra atmosfera w miejscu pracy to dla wielu osób priorytet. Od tego, jak kierownictwo podchodzi do pracowników i oni sami do siebie uzależniają, czy rozpocząć współpracą z daną firmą. Każdy chce bowiem pracować w przedsiębiorstwie przyjaznym pracownikom, które dba o ich dobre samopoczucie oraz wspiera w rozwoju. Pracownicy powinni jednak pamiętać, że w zakresie dobrej atmosfery w pracy nie mogą mieć tylko samych wymagań. Choć przykład idzie z góry, to oni również są odpowiedzialni za relacje w zespole. Nawet najlepszy szef i jego starania nie pomogą, jeśli będziemy niemili dla innych, a naszym celem zamiast pracy będą złośliwości i uszczypliwości.

PROWADZISZ BIZNES? POMOŻEMY GO ROZWINĄĆ

Dostaniesz nawet 20h wolnego czasu miesięcznie, zabezpieczymy Twoje dane, pomożemy w optymalizacji procesów biznesowych, ułatwimy planowanie inwestycji, damy więcej możliwości rozwoju biznesu.

Zadbamy o Twój czas już teraz, podaj swój telefon, lub adres e-mail, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h.