Poradnik eksperta

Strona główna
Biznes
Nie znaleziono elementów
Nie znaleziono elementów
 
Jak wybrać dobrą agencję social media?

Dziś prowadzenie działań w mediach społecznościowych jest niemal koniecznością. Te kanały komunikacji pozwalają na prowadzenie efektywnych działań marketingowych i sprzedażowych. Social media to również doskonałe narzędzie do budowania wizerunku. Zalety te sprawiają, że coraz większa liczba przedsiębiorstw decyduje się na rozszerzenie działań w mediach społecznościowych i wejście na nowe platformy.

Jednak profesjonalne prowadzenie wszystkich kanałów wymaga czasu oraz sporej wiedzy. Tylko to zagwarantuje sukces w tzw. socjalach. Na ten nie zawsze trzeba pracować samodzielnie. Coraz częściej nawet małe firmy decydują się na wynajęcie agencji social media. Ma ona pomoc w skutecznym prowadzeniu działań. Jednak na rynku coraz częściej można obserwować wpadki tego typu agencji, które odbijają się szerokim echem i negatywnie wpływają na wizerunek firmy. Dlatego też tak ważny jest wybór dobrej agencji social media. Jak to zarobić? Dowiedz się z dzisiejszego artykułu.

Agencja social media z doświadczeniem

Dziś znalezienie osoby czy agencji prowadzącej komunikację w social mediach nie jest trudne. Marketingiem chce się zajmować każdym, a prowadzenie działań w mediach społecznościowych postrzegane jest jako łatwe zajęcie. W rzeczywistości jednak odpowiadanie za komunikacje na tych kanałach nie jest takie proste. Wymaga wiedzy, doświadczenia, dobrej orientacji w branży i wyczucia. Posiadanie tylko czasu na przygotowanie postów nie zagwarantuje sukcesu. Media społecznościowe to narzędzia ewaluujące każdego dnia. Nic nie jest w nich stałe i niezmienne. Sprawnie działająca agencja social media powinna nadążać za tymi zmianami i umieć wykorzystać możliwości, które będą dodawać nowe funkcjonalności. Nie oznacza to jednak, że ciągle zmieniający się świat mediów społecznościowych ma być wymówką dla braku doświadczenia i portfolio w wybranych działaniach.

Wybierając więc agencję do obsługi social mediów, koniecznie należy poprosić o portfolio oraz referencje od obsługiwanych do tej pory klientów. Portfolio powinno zawierać przykładowe posty, a także wyniki prowadzonych kampanii. Wiele agencji udostępnia przykłady swoich prac oraz wybrane referencje na swoich stronach internetowych.

Oferta działań – co może agencja social media?

Social media dają wiele możliwości promocji i budowy wizerunku. Opcje, z których można skorzystać, jest bardzo dużo, tak samo, jak platform, na których można prowadzić działania. Stąd też zlecenie prowadzenia kanałów social media to bardzo ogólne zadanie, które przez agencję może być różnie rozumiane. Nawet zawężenie zlecenia do jednego kanału, może być mało pomocne. Jeśli chce się otrzymać usługi dopasowane do swoich potrzeb, należy określić, jakich działań dokładnie się potrzebuje. Może to być tylko przygotowanie contentu i grafiki, prowadzenie komunikacji z fanami czy planowanie i koordynowanie płatnych kampanii reklamowych.

Wybierając agencję do obsługi social mediów, dobrze ustalić co dokładnie wchodzi w zakres prac i wpisać je do umowy ze szczegółami wytycznymi. Jeśli jakieś zagadnienia z przedstawionej przez agencję oferty są nie jasne, to na etapie rozmów wstępnych i ustalania warunków współpracy powinny zostać wyjaśnione. Oferta, a następnie umowa powinna również uszczegółowić podejmowane działania, takie jak np. w jakich godzinach będą obsługiwane komentarze i wiadomości czy z jakiego konta reklamowe będzie się prowadzić kampanie.

Jeśli agencji social media zleca się kompleksową obsługę platform, dobrze jest się też dowiedzieć, z jakich narzędzi ona korzysta np. w zakresie monitoringu sieci czy doprecyzowania grup docelowych.

Komunikacja  agencja w social media

Komunikacja z agencją zajmującą się mediami społecznościowymi jest niezwykle ważna. Od niej zależy czy na firmowych kanałach będą pojawiały się aktualne informacje oraz newsy z pierwszej ręki np. firmy/ zdjęcia zza kuli. Komunikacje z agencją należy również rozpatrywać w kontekście jakości obsługi. Szybkie reagowanie na pytania, kryzysy i innego tego typu sytuacje da firmie pewność, że obsługa przebiega sprawnie.

W dobrych agencjach social media do każdego klienta przydzielony jest indywidualny opiekun, kiedy będzie odpowiadał za koordynowanie pracy. Jednak sam opiekun klienta to nie wszystko. Ważne są też osoby, które opracowują grafiki i content oraz wykonują inne zadania określone umową. W tym przypadku konieczne jest, aby wizja prowadzenia kanałów agencji była zgodna z wizją właściciela przedsiębiorstwa. Dobrze więc gdy obie strony dobrze się rozumieją i mają zbliżone poczucie estetyki. Dzięki temu przygotowanych postów nie trzeba będzie wielokrotnie poprawiać.

Mierzenie efektów pracy

Wynajmując agencje social media, liczy się na to, że działania będą prowadzone sprawniej i bardziej profesjonalnie. Nie można jednak tylko na to liczyć, działania podejmowane przez agencje należy również kontrolować i rozliczać się z osiągniętych wyników. Oznacza to, że konieczne jest ustalenie, w jaki sposób i na jakich zasadach będzie przebiegało raportowanie. Dobrze jest dopytać agencje czy raporty będą przesyłane tylko mailowo, czy też możliwe są np. telekonferencji lub bezpośrednie spotkania, na których można podsumować dotychczasowe działania i ustalić plany dalszych.

Deadliny, wykonawcy u podwykonawcy

W marketingu deadliny to niemal świętość. Oddawanie projektów na czas jest tak samo ważne, jak publikowanie postów w odpowiednich terminach. Pomocne w tym jest ustalenie kalendarz wydawniczego, jeśli agencja social media tego nie proponuje, należy zastanowić się nad jej profesjonalizmem.

Presja czasu sprawia, że agencja nie wszystkie zadania wykonuje rękami swoich pracowników i bardzo często korzysta z podwykonawców. Warto dowiedzieć się, czy wybrana agencja również korzysta z takich osób i na jakich zasadach to się odbywa. Częste zmiany osób, które będą się zajmować kanałami, może wprowadzić chaosu i utrudnić komunikację. Jeśli nie chce się, aby agencja zalecała zadania dotyczące prowadzenia kanałów zewnętrznym pracownikom, należy zastrzec to w umowie. Można też zapytać, ilu klientów aktualnie obsługuje agencja. Jeśli jest ich dużo, a zespół nie jest rozbudowany, korzystanie z zewnętrznych freelancerów będzie niezbędne. Sygnałem do niepokoju będzie również fakt obsługi zbyt małej liczby klientów. Długie doświadczenie na rynku i mała liczba klientów może oznaczać, że agencja nie spełniła oczekiwań poprzednich klientów, ma problemy z realizacją zadań i umów lub też nie proponuje działań przynoszących pozytywne efekty.

Prowadzenie działań w mediach społecznościowych jest koniecznością. Jednak samo wrzucanie postów na Facebooka czy zdjęć na Instagrama bez żadnego planu zazwyczaj nie kończy się sukcesem i nie przynosi oczekiwanych efektów. W prowadzeniu profesjonalnej komunikacji oraz w zdobywaniu leadów przez media społecznościowe może pomoc specjalistyczna  agencja. Jednak, aby ten miraż był efektowny i efektywny koniecznie jest wybranie sprawnie działającego wykonawcy, który spełni pokładane w nim nadzieje.

PROWADZISZ BIZNES? POMOŻEMY GO ROZWINĄĆ

Dostaniesz nawet 20h wolnego czasu miesięcznie, zabezpieczymy Twoje dane, pomożemy w optymalizacji procesów biznesowych, ułatwimy planowanie inwestycji, damy więcej możliwości rozwoju biznesu.

Zadbamy o Twój czas już teraz, podaj swój telefon, lub adres e-mail, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h.