Poradnik eksperta

Strona główna
Biznes
Nie znaleziono elementów
Nie znaleziono elementów
 
Wartości w firmie, dlaczego warto je mieć?

Wartości w biznesie dotyczą nie tylko dóbr materialnych, ale również tych niematerialnych. To właśnie na nie zwraca uwagę coraz więcej przedsiębiorstw. Co więcej, wartości niematerialne, jakie reprezentuje firma, są istotne również dla klientów i pracowników. Przeczytaj o tym, dlaczego kierowanie się nimi w biznesie jest ważne i jakie wartości są tymi najbardziej pożądanymi.

Czym są wartości w biznesie?

Wartości są pojęciem abstrakcyjny, dlatego też nie ma jednej obowiązującej definicji tego pojęcia. Określania czym są wartości, próbowało już wielu psychologów i socjologów. Na potrzeby dzisiejszego artykułu możemy przyjąć definicję  opracowaną przez Miltona Rokeacha z Uniwersytetu Michigan. Mówi on, że wartość to trwałe przekonanie, że dany sposób postępowania lub ostateczny cel życia jest jednostkowo i społecznie bardziej atrakcyjny niż inne sposoby zachowania i inne cele życiowe. Definicję tę można uzupełnić jeszcze stwierdzeniem, że wartości to normy i zasady postępowania, które mają umożliwić rozwój człowieka i osiągniecie satysfakcji w życiu.

To, jaką rolę odgrywają one w życiu prywatnym człowieka, ma przełożenie na to, jakie są ich cele w biznesie.

Dlaczego warto kierować się wartościami w biznesie?

Określenie wartości swojego biznesu i kierowanie się nimi ma wymierne korzyści. Jedną z nich jest to, że to one określają wyjątkowość firmy. Pozwalają się jej wyróżnić z tłumu i odróżnić od konkurencji. Wartości pozwalają również na wytworzenie indywidualnego charakteru przedsiębiorstwa, z którym identyfikować będą się klienci i pracownicy. Jeżeli reprezentowane przez ciebie wartości będą zbieżne z tymi wyznawanymi przez nich, chętniej będą oni kupować i pracować w twojej firmie. Pomogą one również zwiększyć lojalność zespołu pracowniczego i budować przywiązanie do przedsiębiorstwa. Świadomość pracy w firmie z zasadami zwiększa również zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Wpływa na to emocjonalne przywiązanie do firmy. Efektem tego nie jest tylko lepsze samopoczucie pracowników, ale i zawieszenie zysków. Nie ma wątpliwości, że zmotywowani pracownicy wykonują swoje obowiązki wydajniej i efektywniej. Dodatkowo firma posiadająca wartości promuje etyczną postawę, wpływa ona na to, że pracownicy chętniej identyfikują się z przedsiębiorstwem i  chętniej ją reprezentują na zewnątrz. Dzięki temu masz szansę na ograniczenie kryzysów i nieczystych zagrań w firmie, szczególnie na linii kierownictwo-pracownicy. Wartości ułatwiają także zarządzanie zmianą. W czasie kiedy się je wprowadza, wartości pozwalają zachować poczucie stabilności i ciągłości.

Podsumowując wartości w biznesie, pozwalają stworzyć spójny i uporządkowany wizerunek, który pozwala wyróżnić się na tle innych podmiotów gospodarczych i budować lojalność klientów i pracowników.

Wartości a nowe pokolenia

Żadna firma poważnie myśląca o rozwoju nie może pozwolić sobie na brak wysokiej jakości kadry. Wraz ze wkroczeniem na rynek pracy nowego pokolenia, wartości reprezentowane przez firmy są jednym z ważniejszy kryteriów w procesie rekrutacji. Generacja Y wybierając oferty pracy, kieruje się nie tylko korzyściami finansowymi, ale również i wartościami oraz kulturą organizacyjną przedsiębiorstwa.

Jakie wartości powinien mieć biznes?

Każda firma powinna mieć zindywidualizowany katalog wartości. Najlepiej, jeśli wypływa on z osobistych przekonań właściciela, kręgu kulturowego, otoczenia i branży, w jakiej działa przedsiębiorstwo. Ustalając, wartości firmy pamiętaj, aby nie byli one tylko pustymi frazesami, a faktycznymi zasadami, którymi chcesz kierować się, prowadząc biznes. Chwaląc się, że stawiasz na satysfakcję klienta, rzeczywiście o nią zadbaj, nie rzucaj słów na wiatr. Pamiętaj również, że ustalony kodeks obowiązuje wszystkich zarówno szefa, jak i pracowników. Chęć opracowania kodeksu wartości zawsze powinna wyjść od właściciela, jednak ich ostateczny kształt dobrze jest skonsultować ze wszystkimi pracownikami, w końcu oni też muszą się z nimi identyfikować.

Wartości firmy – podział

Reprezentowane wartości można podzielić na kilka grup. Pierwsza z nich to professional values, znajdują się w niej wartości określające główną działalność firmy, definiują całość podejmowanych działań. Przykładami takich wartości jest zaufanie czy wysoka jakość.

Kolejną grupę wartości stanowią te, które wskazują na cechy odróżniające firmę od innych, np. entuzjazm, pozytywne podejście, ambicja. Zaraz obok wartości combative values stoją zasady skupione w behavioural values. Mówią o tym, jaki jest sposób działania przedsiębiorstwa i jego pracowników. Kolejne wartości w katalogu odnoszą się do stosunku firmy do otoczenia i środowiska, mają także określać sposób komunikacji z otoczeniem. Następną rodziną wartości są te wskazujące na cechy parowników organizacji (fulfilling values) oraz zasady etyczne i moralne, takie jak przejrzystość czy transparentność. Ostatnią grupę stanowią wartości, które firma chce dzielić z otoczeniem i społeczeństwem, np. patriotyzm.

Jak komunikować swoje wartości?

O tym, jakie wartości są reprezentowane przez twoją firmę, warto powiedzieć potencjalnym zainteresowanym. Wiele przedsiębiorstw decyduje się na umieszczenie kodeksów etycznych i katalogu wartości na stronie www. Wartości wykorzystywane są również w misji i wizji przedsiębiorstwa. Dobrze o nich jest informować również potencjalnych pracowników w procesie rekrutacji. Duże firmy decydują się często na sprawdzenie, czy kandydaci do pracy reprezentują te same wartości co firma. Taką weryfikację można przeprowadzić również w MŚP. Dzięki temu uzyskasz pewność, że w twoim przedsiębiorstwie, będą pracować ludzie, którzy rozumieją cel jego działania i akceptują środki, z pomocą których chcesz go osiągnąć.

Według raportu Corporate Value Indexem najważniejszymi wartościami w biznesie są jakość, innowacyjność i satysfakcja klienta. Nie oznacza to jednak, że koniecznie one muszą znaleźć się wśród tych wyznawanych przez twoją firma, nie chodzi bowiem o to, aby wyznawać te same wartości co każdy, ale o to, aby w ogóle je mieć i stosować w praktyce.

Social Media

Bądź na bierząco z informacjami naszego poradnika „ekspert biznesu”. Dołącz do naszych kanałów Social Media by otrzymywać informacje o najnowszych poradach.

footer-social-in
footer-social-f

Marcin Ożarek

Prezes Zarządu SAS TAX Polska.

Szybki Kontakt:

telefon: +48 790-530-070 email: biuro@sastax.pl

PROWADZISZ BIZNES? POMOŻEMY GO ROZWINĄĆ

Dostaniesz nawet 20h wolnego czasu miesięcznie, zabezpieczymy Twoje dane, pomożemy w optymalizacji procesów biznesowych, ułatwimy planowanie inwestycji, damy więcej możliwości rozwoju biznesu.

Zadbamy o Twój czas już teraz, podaj swój telefon, lub adres e-mail, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h.