Poradnik eksperta

Strona główna
Biznes
Nie znaleziono elementów
Nie znaleziono elementów
 
Split payment rusza od 2018. Jakie są jego założenia?

Od 2018 roku w życie wejdą się spore zmiany w zakresie podatku VAT. Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług rozszerza art. 189 o mechanizm tzw. podzielonej płatności. Oznacza to, że każdy podatnik będzie posiadać obowiązkowy rachunek VAT. Rachunek ten będzie prowadzony bezpłatnie przez bank, w którym posiada się konto rozliczeniowe. Wprowadzenie takiego rozwiązania jest próbą uszczelniania podatku od towaru i usług, a co za tym idzie, ma zawieszać ściągalność tej daniny od przedsiębiorców. W księgowości nowy pomysł Ministra Finansów nazywany jest split payment. Zobacz, na czym polega to narzędzie oraz jakie w praktyce zmiany będzie wprowadzać do polskiego systemu podatkowego.

Dlaczego potrzebujemy split payment?

W opinii ustawodawcy VAT jest najważniejszym źródłem dochodów w budżecie państwa. Jednak od 2008 roku można zaobserwować wzrost luki w ściganiu tej daniny. Luka ta jest definiowana jako różnica między podatkiem należnym a VAT-em faktycznie pobranym. Wyliczenia, które  zostały przygotowane na zlecenie Komisji Europejskiej, mówią, że luka w podatku VAT wynosi ok. 10 mln euro. Jak wskazują dokumenty ponad 5 mln euro to wynik uchylania się od opodatkowania oraz działanie przedsiębiorców w tzw. szarej strefie. Split payment jest więc odpowiedzią na ten stan rzeczy. Ma on zmarginalizować problem oszustw podatkowych.

Jak działa split payment?

Znowelizowane przepisy ustawy mówią, że nabywca, płacąc za zakupiony towar lub usługę, będzie mógł podzielić całość kwoty na tę netto i należny podatek VAT. Tym samym płatność będzie podzielona na dwie części. Pierwsza z nich, czyli kwota netto będzie się wpłacać na rachunek bankowych przedsiębiorstwa sprzedającego towaru czy usługi, natomiast druga część płatności, będącą podatkiem VAT zostanie przekierowywania na oddzielny rachunek bankowy. Będzie on rodzajem subkonta dla pierwszego rachunku. Środki zdeponowane na tym koncie nadal będą należeć do podatnika, jednak będzie miał on do nich ograniczony dostęp. Split payment zapewni natomiast organom podatkowym możliwość monitorowania zgromadzonych na rachunku środków jeszcze na etapie transakcji. W pierwszej kolejności będą one służyć zaspokojeniu zobowiązań finansowych, mogą też zostać wykorzystane do dokonywania płatności kwoty VAT z tytułu transakcji podejmowanych z innym podatnikiem VAT.

Jeżeli na subkoncie VAT znajdzie się znaczna kwota, dopiero wtedy właściciel działalności gospodarczej będzie mógł zwrócić się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wypłacenie środków. Na odpowiedź naczelnik będzie miał 90 dni, jednak nie będzie mógł on wyrazić zgody na przelanie na rachunek przedsiębiorcy wszystkich środków pobranych z tytułu podatku VAT.

Wprowadzenie mechanizmu odwróconej płatności jest to dość znaczną zmianą. Obecnie nabywca całość kwoty (zarówno zapłatę, jak i podatek VAT) płaci po otrzymaniu faktury na rachunek sprzedawcy/usługodawcy. Dopiero potem przedsiębiorstwom samodzielnie odprowadza podatek VAT na konto urzędu skarbowego.

Kogo będzie obowiązywał split payment?

Mechanizm split payment ma mieć zastosowanie jedynie do transakcji b2b, czyli tych, które zachodzą pomiędzy przedsiębiorcami. Oznacza to, że jeżeli prowadzisz biznes, który sprzedaje lub oferuje usługi klientom indywidualnym, to zmiany te nie będą cię dotyczyć. Mechanizmem odwróconej płatności nie będą objęte też wszystkie firmy b2b. O tym, czy mechanizm będzie zastosowany, zdecyduje nabywca podczas dokonywania zapłaty. Stąd też na chwilę obecną będzie obowiązywać dobrowolność, choć trzeba zaznaczyć, że niektóre branże będą obligatoryjnie obciążone split payment.  Niemniej jednak Ministerstwo Finansów już teraz zapowiada, że będzie prowadzić kampanie reklamowe zachęcające firmy do dobrowolnego korzystania z mechanizmu odwróconej płatności.

Jak będą wyglądać nowe płatności?

Nabywca dokonujący zapłaty za fakturę na poleceniu przelewu będzie musiał wskazać kwotę netto oraz podatek VAT. Na tej podstawie bank dokona czynności  mającej na celu przekazanie poszczególnych kwot  na właściwe rachunki bankowe. Możliwe będzie również wykonanie przez nabywcę dwóch oddzielnych przelewów, pierwszego na kwotę netto i drugiego z podatkiem VAT.

Konsekwencje split payment dla przedsiębiorców

Z wprowadzenia mechanizmu split payment wynikają zarówno plusy, jak i minusy. Do najważniejszy wad tego rozwiązania eksperci ds. finanse zaliczają to, że zamrozi znaczną część środków podatników. W związku z tym duża ilość sprzedawców i usługodawców nie będzie mogła obracać zgromadzonym kapitałem, np. inwestując go w rozwój firmy. Problemem może być też to, że podatnicy będą mieć trudności z określeniem, jakie środki otrzymają na rachunek firmowy, ponieważ to nabywcy będą decydować o sposobie zapłaty.

Jednak z wprowadzenia mechanizmu odwróconej płatności mogą wynikać także pozytywy. Podatnicy, którzy zdecydują się na split payment, nie będą musieli martwić się o konsekwencje związane z zaległościami podatkowymi. Skorzystać mają na tym zarówno dostawcy, jak i nabywcy. Wobec tych drugich nie  będą miały zastosowania przepisy o solidarnej odpowiedzialności. Do przedsiębiorstw stosujących odwróconą płatność nie będą miały również zastosowania sankcje ujęte w art.  112b i 112c ustawy o VAT oraz w art. 56b ordynacji podatkowej. Korzyści te mają szczególne znaczenie dla przedsiębiorstw działaniach w branżach wrażliwych, takich jak wyroby elektroniczne, metale szlachetne czy wyroby stalowe. Zmiana w systemie podatkowy ma również poprawić kondycję finansów publicznych. Z symulacji wykonanych przez ustawodawcę wynika, że do 2028 roku wypływy z podatki VAT będą wynosić 82 mld złotych.

Jak przygotować się do nadchodzących zmian?

Nowe rozwiązanie podatkowe w życie ma wejść od nowego roku, jednak już teraz przedsiębiorcy mogą się do niego przygotować. W tym celu warto udać się do baku, w którym posiadają rachunek firmowy i dowiedzieć się, czy zostały dla nich wyodrębnione specjalne rachunki VAT. Dobrze jest upewnić się też czy używany system księgowy zostanie dostosowany do nadchodzących zmian. W odpowiedzi na to pytanie może pomóc rozmowa  z producentem oprogramowania.

PROWADZISZ BIZNES? POMOŻEMY GO ROZWINĄĆ

Dostaniesz nawet 20h wolnego czasu miesięcznie, zabezpieczymy Twoje dane, pomożemy w optymalizacji procesów biznesowych, ułatwimy planowanie inwestycji, damy więcej możliwości rozwoju biznesu.

Zadbamy o Twój czas już teraz, podaj swój telefon, lub adres e-mail, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h.