Poradnik eksperta

Strona główna
Biznes
Nie znaleziono elementów
Nie znaleziono elementów
 
Jak pisać w social mediach, aby zaangażować odbiorców?

Dziś profile w mediach społecznościowych posiada niemal każda firma. Są przedsiębiorcy, którzy w sieci radzą sobie bardzo dobrze i tacy, których aktywność jest ledwie zauważalna. Wiele osób uważa, że profile firmowe, które zyskują dużą popularność, prowadzone są przez drogie agencje interakcyjne wynajmowane przez firmy, nie jest to jednak prawda. Profesjonalny, ciekawy i budzący zainteresowanie profil na Facebooku, Instagramem czy Twitterze można prowadzić również samodzielnie, trzeba tylko znać zasady pisania angażujących tekstów w social mediach oraz tworzenia odpowiednich grafik. Zobacz, jakie są to reguły.

Social media – jak angażować fanów?

Media społecznościowe to potężne narzędzie, które wspomaga przedsiębiorstwa zarówno w sprzedaży, jak i budowaniu atrakcyjnego wizerunku na rynku. Jednak, by mogły one pomóc w tych zadaniach, konieczne jest ich profesjonalne prowadzenie, a więc opracowanie treści, które będą angażować fanów. Oznacza to, że chcąc osiągać efekty z prowadzenia firmowych kont w social mediach, należy zadbać nie tylko o ich założenie, ale i systematyczne oraz pomysłowe prowadzenie. Ważne jest również poznanie podstawowych zasad tworzenia contentu do mediów społecznościowych. Chociaż w ich przypadku ważny jest indywidualny styl, to istnieją też reguły, których łamanie będzie uznane przez internetowa społeczność jako faux pas, np. zaczynanie postów od zwrotów szanowni państwo. Zanim jednak zacznie się udostępniać grafiki czy treści, konieczne jest:

  • poznanie swojej grupy docelowej i języka, którym ona się posługuje, np. w zupełnie odmienny sposób porozumiewają się młode matki i fani gamingu,
  • poznanie  języka, uwarunkowań i możliwości danego kanału mediów społecznościowych np. konieczności używania hasztagów czy ograniczenia w zakresie ilości znaków publikowanego tekstu.

 

Osoba, która prowadzi firmowe kanały w mediach społecznościowych, powinna pamiętać, że nie liczy się ilość, ale jakość. Przygotowany content powinien budzić emocje, oddziaływać na psychikę i zaspokajać grupy docelowej np. bawić czy informować.

Posty, które budzą zainteresowanie w social mediach

Do opracowania angażujących postów wcale nie trzeba być grafikiem czy fotografem. Nawet zdjęcia zakupione lub znalezione w bezpłatnych bazach, mogą być ciekawe, o ile będą odpowiednio dobrane.

Zainteresowanie w social mediach budzą przede wszystkim treści oparte lub uzupełnione o: wysokiej jakości zdjęcia, obrazy z wyraźnymi/mocnymi kolorami, ujęcia w ruchu, grafiki z cytatami, zdjęcia zakulisowe, zdjęcia osób, ikonografika, zrzuty ekrany, grafiki nawiązujące do przesłania marki oraz oryginalne projekty. Skupiając się na udostępnianiu takich treści, można liczyć na większe zainteresowanie.

Zdjęcia w social mediach

Zdjęcia to jeden z podstawowych elementów postów. Można je dodawać na każdym kanale mediów społecznościowych. Jednak, aby przyniosły one pożądany rezultat najlepiej postawić na te wykonane samodzielnie. Fotografie z banków zdjęć szczególnie te najpopularniejsze mogą zdyskredytować markę i sprawić, że nie będzie ona postrzegana jako profesjonalna. Jeśli już chce się korzystać z banków zdjęć, dobrze jest wybierać oryginalne obrazy wysokiej jakości. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku (banków zdjęć oraz fotografii własnych) dobrze jest publikować zdjęcia ludzi. Pożądane są przede wszystkim zdjęcia faktycznych pracowników. Pokazuje to, że w firmie pracują zwykli ludzie, a nie bezimienne roboty, dzięki temu fani mogą utożsamiać się z marką i identyfikować z osobami, z którymi rozmawiają i nawiązują relacje np. podczas zakupów.  Na firmowych kanałach mediów społecznościowych mile widziane są również zdjęcia zza kulis biznesu, czyli np. miejsca pracy. Takie fotografie, gify czy firmy wideo sprawia, że fani, poznając cząstkę zazwyczaj niedostępnej dla nich rzeczywistości, będą bardziej zaangażowani i lojalni wobec marki.

Grafiki, które zawsze działają

W przypadku mediów społecznościowych możemy mówić o grafikach, które zawsze działają. Do takich zaliczają się osławione już obrazy z kotami, a także grafiki z cytatami. Są one często udostępniane i komentowane. Projektując grafiki z cytatami, należy jednak zwrócić uwagę na wybrany cytat, czcionkę oraz obraz. Najlepiej jest wybierać krótkie i proste sentencje. Czcionka powinna być czytelna zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych, a także posiadać polskie znaki. Obraz, na którym umieszcza się cytat, powinien być natomiast spójny i oddawać ducha wybranej sentencji.

Oprócz grafiki z cytatem, który sprawdza się w mediach społecznościowych, jest zrzut z ekranu. Buduje on wiarygodność i unaocznia przekazywane informacje. Na podobnej zasadzie działają infografiki. Graficzne przedstawienie danych pozwala na szybkie przetworzenie informacji (o wiele szybsze niż w przypadku zwykłego tekstu).

Branding marki w mediach społecznościowych

Tak samo, jak publikowanie atrakcyjnych grafik ważne jest, aby publikować te spójne z wizerunkiem firmy i jej brandingiem. Tworzone grafiki warto uzupełnić o logo firmy lub utrzymać w barwach przedsiębiorstwa i jego stylu. W praktyce oznacza to ustalenie rodzaju czcionki, schematu kolorów, charakteru obrazu. Oryginalny projekt graficzny obejmujący wyżej wymienione elementy sprawi, że fani, widząc grafikę, od razu skojarzą ją z marką.

Kolory w mediach społecznościowych

Podczas tworzenia treści do mediów społecznościowych ważny jest również dobór odpowiednich kolorów. Użyte barwy mogą poprawiać nastrój, wywoływać współczucie czy zachęcać do działania. Warto więc poświecić chwilę i wybrać te, które pomogą wywołać pożądane emocje. Kolory do grafik w social mediach można dobierać, wykorzystując do tego bezpłatne programy. Osoby, które nie są grafikami najlepiej, jeśli na początku zdecydują się na niezbyt rozbudowaną paletę barw.

Jak pisać w social mediach?

Tworząc posty na firmowe kanały mediów społecznościowych, należy pamiętać, że pisze się przede wszystkim dla ludzi. Zazwyczaj są to osoby, które nie posiadają branżowej wiedzy oraz nie znają specyfiki produktu/usługi. W związku z tym pisząc posty, dobrze jest unikać branżowego żargonu, nic niemówiących skrótów oraz ogólników, którymi można opisać każdy produkt z każdej branży. W zastępstwie lepiej postawić na dzielenie się wiedzą,  np. poprzez udostępniane wartościowych artykułów, casestudy czy inspiracji. Samo dzielenie się wiedzą to jednak nie wszystko. Nawet najbardziej wartościowa treść może pozostać niezauważona, jeśli nie będzie odpowiednio zapowiedziana i zaprezentowana.

W treści postów w social mediach sprawdzają się wezwania do działania, pytania otwarte i emotikony. Pamiętaj jednak, że media społecznościowe lubią krótkie treści, a internauci angażują się w nieskomplikowane działania. Zadawaj więc pytania, na które mogą udzielić prostej i krótkiej (najlepiej jednowyrazowej) odpowiedzi. Długość postów staraj się ograniczyć do 140 znaków, a nawet do 80, jeśli to możliwe.

Na Instagramie i Twitterze obowiązkowo umieszczaj w treści hasztagi. W treści posta nie zapomnij też o wskazaniu, na jakim działaniu ci zależy. Wyraźne CTA nie pozostawia wątpliwości co do tego, czy fan ma udostępnić opublikowany post, polubić czy go skomentować. Na koniec pamiętaj o tym, że treści na social media powinny być  napisane językiem korzyści. Internauta powinien otrzymać informację o tym, dlaczego warto obserwować daną markę i co zyska, śledząc publikowane przez nią posty. W treści warto też stosować niedopowiedzenia, które nie ujawnią od razu, co kryje się w linku. Wzbudza to zainteresowanie i chęć sprawdzenia, co do przekazania ma firma.

Pisanie treści i opracowywanie grafik na potrzeby social mediów nie jest łatwym zadaniem. Oczywiście na firmowe tablice można wrzucać dowolne treści, które nie spełniają żadnej z wyżej wymienionych reguł, jednak w tym wypadku nie może być mowy o profesjonalnym i skutecznym działaniu w mediach społecznościowych. Treści w nich publikowane będą bowiem tylko po to, aby zapełnić tablicę, a nie generować faktyczny ruch i zwiększać zainteresowanie internautów.

PROWADZISZ BIZNES? POMOŻEMY GO ROZWINĄĆ

Dostaniesz nawet 20h wolnego czasu miesięcznie, zabezpieczymy Twoje dane, pomożemy w optymalizacji procesów biznesowych, ułatwimy planowanie inwestycji, damy więcej możliwości rozwoju biznesu.

Zadbamy o Twój czas już teraz, podaj swój telefon, lub adres e-mail, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h.