Poradnik eksperta

Strona główna
Biznes
Nie znaleziono elementów
Nie znaleziono elementów
 
Nowoczesne narzędzia w HR – metody rekrutacji pracowników w XXI wieku

Rekrutacja to niełatwe zadanie. Przedsiębiorcy, którzy chcą pozyskać wartościowego pracownika, uciekają się do coraz nowszych i innowacyjnych sposobów. Prowadzenie procesów rekrutacyjnych w Internecie czy wykorzystanie do tego mediów społecznościowych nie jest już żadną nowością, robi to większość firm. Oznacza to, że konkurencja w poszukiwaniu dobrego pracownika na tym polu jest już bardzo duża. Pozostaje więc pytanie, na jakie metody i sposoby rekrutacji postawić, aby wyprzedzić konkurencję. Odpowiedz na to pytanie, znajdziecie w naszym dzisiejszym artykule.

Mówi się, że dzisiejszy rynek pracy to rynek pracownika. Wkroczenie na niego pokolenia Y, a za niedługo i pokolenia Z wprowadziło duże zmiany, do których muszą dostosować się pracodawcy. Teraz to w dużej mierze oni są rekrutowani i testowani przez przyszłych pracowników. Aby wysłali oni swoje CV do potencjalnego pracodawcy, opublikowane ogłoszenie musi ich zaciekawić, a nie jest to łatwe. Dlatego też wielu rekruterów stawia na niekonwencjonalne metody pozyskiwania nowych pracowników. Są one uzupełnieniem tych powszechnie znanych i opierających się na udziałach w targach pracy, ogłoszenia w specjalistycznych serwisach ogłoszeniowych, social mediach czy direct serach.

Viral recruiting – marketing wirusowy w rekrutacji

Dziś rekruterzy mają za zadanie nie tylko znaleźć dobrego pracownika, ale i takiego, który profilem będzie pasował do przedsiębiorstwa i wyznawanych przez niego wartości. W tym pomaga viral recruiting. Opiera się on na pozyskaniu informacji o potencjalnych kandydatach w oparciu treści, które nie są bezpośrednio związane z rekrutacją. Dzięki temu rekruterzy mogą zgromadzić bazę i dane kontaktowe osób reprezentujących określony profil osobowościowy oparty np. na stylu życia, wyznawanych wartościach czy reprezentowanych postawach. Dopiero po weryfikacji tych osób przedstawiane są im konkretne propozycje stanowisk i są oni zapraszani do udziału w procesach rekreacyjnych. Metoda ta doceniana jest przede wszystkim za to, że pozwala na przeprowadzenie wartościowego procesu preselekcji, trzeba jednak pamiętać, że jest ona angażująca i czasochłonna dla rekruterów.

Gamification, czyli grywalizacja w procesach rekrutacyjnych

Rekruterzy prowadzący procesy rekrutacyjne starają się o to, aby były one jak najbardziej atrakcyjne dla kandydatów. Żadną nowością nie są już wysokiej jakości grafiki czy filmu rekrutacyjne. Nowość stanowią natomiast elementy grywalizacji. Ma ona nie tylko zachęcić do wysłania CV, ale i do zaangażowanie się w całym proces. Grywalizacja w rekrutacji bazuje na ludzkiej skłonności do rywalizacji, zabawy, wyścigu, wygrywania i zdobywania kolejnych poziomów. Przykładem wykorzystania gamifikacji w rekrutacji jest gra stworzona przez sieć hoteli Marriott International. Potencjalni kandydaci mogli zmierzyć się (wirtualnie) z zarządzaniem pokojem hotelowym, jednocześnie  przechodząc na kolejne poziomu. Z poziomu gry osoby zainteresowane praca w sieci hotelowej mogły aplikować na rzeczywiste stanowiska.

Sourcing – słowa klucze w rekrutacji

Sourcing obejmuje pierwszą fazę rekrutacji, którą jest aktywne poszukiwanie kandydatów spełniających określone kryteria. W tym zakresie rekruterzy stawiają na innowacyjne metody, opierając się na słowach kluczach opisujących stanowisko lub samą branżę. Na ich podstawie przeszukuje się Internet, szukając osób odpowiadających danemu profilowi. Dopiero wyłowiona w preselekcji grupa poddawana jest ocenie zespołu rekrutacyjnego. Zastosowanie sourcingu w praktyce pomaga w pozyskiwaniu kandydatów, którzy na co dzień nie szukają pracy i do zmiany miejsca zatrudnienia trzeba ich dopiero zachęcić.

Scouting – rekrutacja twarzą w twarz

Coraz popularniejszy narzędziem w rekrutacji jest również scouting, metoda tą polega na wytypowaniu przedstawicieli firmy i wysłaniu ich bezpośrednio w miejsca, w których mogą przebywać potencjalni kandydaci na pracowników. Przedstawiciele firmy mają za zadanie nawiązywanie relacji oraz zachęcenie do wzięcia udziału w procesie rekrutacji. Jest to kolejna metoda, której jednym z głównych celów jest zaktywizowanie pasywnych kandydatów i zachęcenie ich do zmiany pracodawców. Bezpośredni kontakt z reprezentantem firmy ma ułatwić podjęcie decyzji, a także pozwala na szybką reakcję na pytania i wątpliwości kandydata. Trzeba jednak zaznaczyć, że rekrutacja bazująca na scoutingu wymaga spontaniczności, umiejętności nawiązywania kontaktów oraz dużego wyczucia. Ambasadorowie firmy muszą też bywać w branży i umieć zweryfikować kandydata, który może okazać się tym wartościowym.

Re-recruitment

Nowoczesne metody rekrutacji wykorzystują w znacznym stopniu pracowników byłych i obecnych. W kontekście byłych pracowników stosuje się re-recruitment. Polega on na utrzymywaniu dobrych kontaktów z byłymi pracownikami firmy. Relacje te umożliwiają im powrót w mury organizacji po pracy w innym przedsiębiorstwie. Re-recruitment dotyczy tylko tych wartościowych pracowników, którzy posiadają kluczowe kompetencje biznesowe i dodatkowo poszerzyli wiedzę o doświadczenia zdobyte w innej firmie.

Z ideą utrzymywania i nawiązywania relacji wiąże się także networking recruitment, bazuje on na utrzymywaniu stałych kontaktów z osobami z branży. Jako takie rozumie się również byłych pracowników, czy kandydatów biorących udział w rekrutacji i niezakwalifikowanych do kolejnego etapu. Networking pozwala firmowym działom HR aktualizować i rozszerzać sieć kontaktów, a tym samym zaprasza do rekrutacji większą ilość osób.

Event recruitment

Eventy w ostatnim czasie są popularnym narzędzie w biznesie. Wykorzystuje się je do promocji, marketingu, a także rekrutacji. HR-owcy jako event recruitment rozumieją organizację i uczestnictwo w wydarzeniach branżowych, konferencjach, spotkaniach biznesowych itd. Wydarzenia te skupiają konkretne grupy osób o bardzo sprecyzowanym profilu zawodowym. Nawiązywanie relacji jest tu o wiele prostsze niż w przypadku scoutingu, ponieważ odbywa się na neutralnym gruncie.

Knowledge – based recruiting metod

Coraz więcej firm decyduje się na skorzystanie z pomocy profesjonalnych agencji rekrutacyjnych. Na tym trendzie opiera się knowledge – based recruiting. Agencja, z którą współpracuje firma, stale wyszukuje potencjalnych pracowników, tworząc ich bazę. Ta uruchamiana jest w trybie natychmiastowym, jeśli firma nagle traci prawnika lub potrzebuje nowych mocy przerobowych. Aby metoda tą sprawdzała się w praktyce, konieczne jest stworzenia profilu kandydatów i stanowisk oraz stała komunikacja i podtrzymanie kontaktu z kandydatami. Chociaż metoda to jest czasochłonna, to pozwala na szybkie reagowanie na rzeczywiste potrzeby rekrutacyjne.

Employee stock ownership plan

ESOP to metoda opierająca się na zakupie udziałów przez pracowników firmy. Akcje zostają przydzielone pracownikowi, a oddaje on je po opuszczeniu firmy lub wraz z przejściem na emeryturę. ESOP pozwala na uzyskanie i utrzymanie lojalności pracownika.

Na rynku pracy walka o pracownika jest faktem. Działy HR szukają więc coraz nowszych sposobów na pozyskanie nowych talentów. Takich jest co najmniej kilka. Pozwalają one wyróżnić się i prowadzić efektywne procesy rekrutacyjne,.

PROWADZISZ BIZNES? POMOŻEMY GO ROZWINĄĆ

Dostaniesz nawet 20h wolnego czasu miesięcznie, zabezpieczymy Twoje dane, pomożemy w optymalizacji procesów biznesowych, ułatwimy planowanie inwestycji, damy więcej możliwości rozwoju biznesu.

Zadbamy o Twój czas już teraz, podaj swój telefon, lub adres e-mail, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h.