Poradnik eksperta

Strona główna
Biznes
Nie znaleziono elementów
Nie znaleziono elementów
 
Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Każdy sklep działający w Internecie zobligowany jest do posiadania wewnętrznego regulaminu. Obowiązek ten nakłada na właściciela e-sklepu polskie i unijne prawodawstwo. Zgodnie z nim opracowany regulamin musi znaleźć się na stronie internetowej sklepu oraz być dostępny dla wszystkich zainteresowanych.

Regulamin to dokument, który określa prawa i obowiązki obydwu stron zawierających transakcje, a zatem chroni ich interesy i podpowiada jakie kroki należy podjąć w  przypadku ewentualnego sporu. Jak więc widać regulamin e-sklepu jest jednym z istotniejszych dokumentów dla tego rodzaju działalności gospodarczej. Mimo to nadal wiele sklepów internetowych go nie posiada lub też posługuje się takim, którym nie jest dopasowany do potrzeb biznesu. Jeśli i Ty jesteś w takiej sytuacji, zobacz jak napisać regulamin sklepu internetowego.

Regulamin e-sklepu a prawo i ochrona własności intelektualnej

Tworząc regulamin sklepu internetowego, należy zadbać o to, aby był on zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. Oznacza to, że w jego zapisach nie mogą znajdować się tzw. klauzule niedozwolone, które opracowane są przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Wykaz klauzul niedozwolonych dostępny jest na stronie www tej instytucji.

Mówiąc o zgodności regulaminu e-sklepu z prawem, należy także wspomnieć o kwestii ochrony własności intelektualnej. Wielu przedsiębiorców chcąc sobie ułatwić stworzenie tego dokumentu, jego treść kopiuje ze stron innych sklepów internetowych, działających w tej samej lub podobnej branży, zmieniając tylko nazwę firmy. Należy pamiętać, że takie działanie jest naruszeniem praw autorskich, które wiąże się z negatywnymi konsekwencjami. Na pozew w zakresie naruszenia własności intelektualnej można narazić się przede wszystkim wtedy, gdy skopiowany nielegalnie regulamin został opracowany przez kancelarię prawną lub radcę prawnego.

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Najprostszym i najszybszym sposobem pozyskania regulaminu dla sklepu internetowego jest zlecenie jego napisania prawnikowi. Ma się wtedy gwarancję, że dokument będzie zgodny z aktualnymi przepisami oraz nie będzie zawierał błędów i klauzul niedozwolonych. Zamówiony regulamin będzie też stricte dopasowany do potrzeb i branży sklepu internetowego. Trzeba jednak pamiętać, że zlecenie opracowania takiego dokumentu nie jest tanie. Ceny takiej usługi potrafią dochodzić do kilkunastu tysięcy słownych. Oznacza to, że bardzo wielu małych przedsiębiorców w tym zakresie musi radzić sobie samodzielnie. Ten fakt nie sprawia jednak, że są oni z góry skazani na porażkę, samodzielne napisanie regulaminu sklepu internetowego nie jest zadaniem niemożliwym do wykonania. Najłatwiej jest sparafrazować znaleziony w sieci regulamin i uzupełnić go o odpowiednie dla własnego e-sklepu zapisy. Dobrze jest też sprawdzić, czy zapisy, którymi się inspiruje, nie zawierają żadnych niedozwolonych stwierdzeń.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Pierwszym elementem regulaminu sklepu internetowego jest jasne zaznaczenie, kogo dotyczy, czym jest i od kiedy obowiązuje. Tak więc w pierwszych wersach należy podać dane identyfikacyjne e-sklepu łącznie z danymi rejestrowymi i kontaktowymi.

Drugi paragraf dokumentu najczęściej przeznacza się na wyjaśnienie pojęć, które będą używane w dalszej części regulaminu. W przypadku regulaminu e-sklepu dobrze jest zadbać o wyjaśnienie takich pojęć jak: kupujący, użytkownik, konsument, sprzedający, sklep. Do tego warto dodać informacje mówiące o tym, na jakich warunkach (również tych technicznych) można korzystać z serwisu, na którym powstał e-sklep. Dla pełnej jasności przedsiębiorca powinien też wyjaśnić, jakie produkty sprzedaje i na jakich zasadach ta sprzedaż się odbywa. To właśnie w kolejnych punktach opisuje się zasady składania zamówień oraz całą obowiązującą przy tym procedurę. Najlepiej te paragrafy rozpisać krok po kroku jasnym językiem, który nie budzi wątpliwości. Lepiej też nie stosować niedomówień. Dzięki temu w przypadku sporu z klientem będzie można powołać się na zapisy obowiązującego regulaminu.

Regulamin a odstąpienie od umowy

Ważnym zapisem w regulaminie sklepie internetowego jest ten dotyczący odstąpienia od umowy. Należy pamiętać, że jeśli w dokumencie nie wskaże się terminu, w jakim klient będzie mógł odstąpić od umowy, to zgodnie z prawem ma on na to rok, który liczony jest od chwili otrzymania produktu. Przygotowując paragrafy dotyczące prawa do odstąpienia od umowy, warto zerknąć też do przepisów mówiących o tej czynności. Są one bardzo dokładne i restrykcyjne.

Obok zapisów o odstąpieniu od umowy w dokumencie powinny znaleźć się też te związane z odpowiedzialnością przedsiębiorcy za wady towaru, czyli tak zwanej rękojmi oraz ewentualnie udzielonej gwarancji.

Regulamin e-sklepu a ochrona danych osobowych

W przypadku, gdy sklep internetowy nie posiada osobnego dokumentu, mówiącego o wykorzystywaniu plików cookies, oraz ochronie danych osobowych, zapisy dotyczące tych kwestii można zawrzeć w regulaminie. Powinny one mówić o: administratorze danych, celu, w jakim się je przetwarza i pozyskuje, dobrowolności ich podania, sposobach zabezpieczenia danych osobowych, możliwości modyfikacji i usunięcia danych przez ich właściciela.

Pozasądowe sposoby rozwiązywania sporów

Regulamin e-sklepu powinien kończyć się zapisami omawiającymi pozasądowe sposoby rozwiązywania sporów oraz postanowieniami końcowymi, w których określa się termin obowiązywania dokumentu oraz procedura jego zmiany.

Tworząc regulamin sklepu internetowego, należy zadbać nie tylko o to, aby był on zgodny z prawem, ale i dopasowany do branży i wewnętrznych uwarunkowań sklepu. Zapisy dokumentu muszą być zgodne ze ścieżką zakupową obowiązującą w e-commerce i gwarancjami, jakich udziela sprzedający. Stąd też bezrefleksyjne kopiowanie innych regulaminów może nie wyjść na dobre. W zakresie prawa na uwadze należy mieć natomiast, aby zapisy dokumentu były zgodne z ustawą o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r., ustawą o ochronie danych osobowy z dnia 29 sierpnia 1997 r., ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. oraz kodeksem cywilnym.

PROWADZISZ BIZNES? POMOŻEMY GO ROZWINĄĆ

Dostaniesz nawet 20h wolnego czasu miesięcznie, zabezpieczymy Twoje dane, pomożemy w optymalizacji procesów biznesowych, ułatwimy planowanie inwestycji, damy więcej możliwości rozwoju biznesu.

Zadbamy o Twój czas już teraz, podaj swój telefon, lub adres e-mail, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h.