Poradnik eksperta

Strona główna
Biznes
Nie znaleziono elementów
Nie znaleziono elementów
 
Jak dotrzeć do generacji Z?

Pojawienie się nowych generacji wymaga od marketerów dużej kreatywności i stałego dostosowywania się do nowych trendów. Jeszcze do niedawna marketingowe czasopisma i portale pełne były podpowiedzi jak skutecznie zjednać sobie generacje Y, czyli millenialsów. Dziś marketingowy świata żyje generacją Z. Są to osoby urodzone po 1995 roku, które właśnie wkraczają w dorosłość i stają się konsumentami dóbr i usług atrakcyjnymi dla przedsiębiorców. Nie są oni jednak łatwymi klientami. Są oni jeszcze bardziej świadomymi konsumentami niż poprzedzający ich millenialsów. Zawdzięczają to sprawnemu poruszaniu się w internetowym środowisku, a także cechom takim jak hedonistyczne i egoistyczne nastawienie do świata. Jak więc dotrzeć do pokolenia Z i przekształcić je w lojalnego klienta?

Kim jest pokolenie Z?

Rozwój technologii oraz szeroki dostęp do Internetu bezsprzecznie i nieodwracalnie zmienił społeczeństwo. Widać to szczególnie analizując pokolenie Z, czyli osoby wychowane w dobie, kiedy komputer nie jest niczym nowym, a Internet jest chlebem powszednim. Urodzeni po 1995 roku dorastali w rzeczywistości zupełnie innej niż X-y i millenialsi. Nie znają świata analogowego, czyli tego bez telefonów komórkowych, komputerów czy Internetu. Ich dzieciństwo upłynęło pod znakiem WiFi, gier online, aplikacji oraz mediów społecznościowych. To na nich pokolenie Z prowadzi życie równie sprawnie, jak w rzeczywistości. Internet i media społecznościowe Z-tki wykorzystują do komunikacji nie tylko z rówieśnikami, ale i markami. Sprawne poruszanie się po sieci pozwala im na szybkie odszukiwanie i analizowanie informacji. Ich biegłość w obsłudze nowoczesnych urządzeń oraz Internetu postrzegana jest zarówno jak ich zaleta, jak i wada. Pokolenie ekranów oskarżane jest o to, że zbyt dużo czasu poświęcają nowym technologia.

Pokolenie z siłą informacji

Stały dostęp do Internetu sprawia, że pokolenie Z to te zawsze dobrze poinformowane i niezwykle świadome. Informacje, które mimo woli do nich docierają podczas przeglądania mediów społecznościowych czy portali internetowych znacząco wpływają na poziom ich wiedzy o świecie i otaczającej ich rzeczywistości. Informacje o świecie czerpią z wielu urządzeń. Mówi się, że generacja Z korzysta nawet z pięciu urządzeń mobilnych, kiedy Y-reki korzystają zaledwie z dwóch.

Jak dotrzeć do pokolenia z?

Marketerzy, którym wydaje się, że przekazy kierowane do pokolenia Y będą tymi odpowiednimi dla pokolenia ekranów, są w dużym błędzie. Z-tki wymagają o wiele więcej. Co znaczy, że marketerzy mają nie tylko więcej możliwości w kreowaniu przekazów, ale i jeszcze większe wyzwania. Chcąc dotrzeć z przekazem marketingowym do pokolenia Z, pod uwagę należy wziąć ich unikalne cechy.

Pierwszą z nich, którą można wykorzystać przy planowaniu działań marketingowych, jest korzystanie z wielu ekranów. Przekazy należy umieszczać już tylko w jednym medium, ale działać wielokanałowo. Standardem powinny stać się reklamy na komputerach stacjonarnych, laptopach, tabletach, smartfonach i telewizorach. Nawet jeśli Z-tki nie dostrzegą przekazu na jednym urządzeniu, nie oznacza to, że nie będą chciały podjąć dialogu z marką na innym.

Przy konstruowaniu komunikatów należy pamiętać, żebym pokolenie Z traktować poważnie i nie przekazywać im nieprawdziwych informacji. Ich duża wiedza o świecie oraz możliwość szybkiego zdobycia informacji na każdy temat sprawia, że nie dają się oni łatwo oszukać i wprowadzić w błąd. Nie warto więc podawać nieprawdziwych danych statystycznych, czy zalet, których nie posiada dany produkt.

Pokolenie nowych technologii jest również tym, które mówi obrazami. O tym fakcie nie można zapomnieć i koniecznie stosować obrazki w przekazie. Znacznie upraszcza to i przyspiesza komunikację. Z obrazków można korzystać np. poprzez wykorzystywanie ikon w mediach społecznościowych czy stawiają na kontakt z generacją Z na portalach obrazkowych takich jak Instagram, czy Pinterest. Planując komunikację, warto więc kierować się zasadą mniej tekstu, więcej obrazy i pamiętać, że umiejętność koncentracji uwagi na jednym elemencie stałe spada. Już w 2000 roku przeciętny Amerykanin koncertował się nie przekazie jedynie 8 sekund.

Pokolenie Z biorąc przykład ze starszych kolegów (pokolenia Y) lubi również, kiedy daje mu się wybór. Ten ważny jest nie tylko przy zakupie, ale i już na etapie reklamowania danych produktów. Zjawisko ślepoty banerowe u generacji Z jest jeszcze bardziej widoczne niż u millenialsów. Bombardowani od najmłodszych lat licznymi przekazami promocyjnymi wiedzą, że większość z nich nie zawiera istotnych i ważnych z ich punktu widzenia informacji. Odrzucają więc oni większość komunikatów, a skonstruowanie tego atrakcyjnego dla nich jest sporym wyzwaniem. Marketerzy powinni więc pamiętać o zróżnicowaniu przekazów, pokazując kilka propozycji produktowych, a także umiejętnie grać formatami reklamowymi. Wszystkie te zabiegi dobrze jest połączyć z remarketingiem i personalizacja. Ta ostatnia jest niemal obowiązkiem w przypadku reklam dedykowanych pokoleniu Z. Konstruowanie tych przekazów wymusza na markerach personalizację serwowanych informacji, wykorzystując przy tym model zakupu powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym, czyli RTB. Pozwala on precyzyjnie trafiać z komunikatem do zainteresowanej grupy osób. W tych działaniach pomocne będzie również korzystanie z wiedzy, jaką zgromadzi się za pomocą ciasteczek oraz wykorzystywanie narzędzi marketing automation (takich jak dynamiczne maila wysyłane na podstawie wykonywanych przez użytkowników akcji).

Zrozumieć pokolenie Z nie jest łatwo. Cała generacja jest bardzo zróżnicowana. To, co ich łączy to zmiany, na które są otwarci i które lubią. Z to również osoby patrzące w przyszłość i korzystające z wielu urządzeń. W środowisku internetowym czują się jak ryba w wodzie i wykorzystują je do zdobycia nowych informacji oraz w procesie zakupowym. Duży poziom wiedzy i świadomości sprawia, że konstruowanie komunikatów reklamowych do pokolenia Z nie jest łatwe. Ogarnięte ślepotą banerową Z-tki nie reagują na większość komunikatów. Aby ich zainteresować, należy wykorzystywać w przekazie marketingowym nowe trendy i rozwiązania w dziedzinie e -commerce oraz szybko reagować na zachodzące zmiany.

PROWADZISZ BIZNES? POMOŻEMY GO ROZWINĄĆ

Dostaniesz nawet 20h wolnego czasu miesięcznie, zabezpieczymy Twoje dane, pomożemy w optymalizacji procesów biznesowych, ułatwimy planowanie inwestycji, damy więcej możliwości rozwoju biznesu.

Zadbamy o Twój czas już teraz, podaj swój telefon, lub adres e-mail, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h.