Poradnik eksperta

Strona główna
Biznes
Nie znaleziono elementów
Nie znaleziono elementów
 
Czym jest i jak działa content marketing?

O content marketingu słyszał każdy marketer i każdy przedsiębiorca. Bez niego trudno mówić o prowadzeniu działań w Internecie. Jest on podstawą przy prowadzeniu bloga firmowego, social mediów, a nawet uzupełnieniu strony firmowej informacjami o przedsiębiorstwie i jego ofercie. Definicja content marketingu mówi, że jest to strategia pozyskiwania klienta poprzez publikacje przydatnych i atrakcyjnych treści.

Czym jednak dokładnie jest ta forma marketingu? Jakie są jej przejawy oraz o czym pamiętać prowadząc content marketing? Na te pytania również powinien znać odpowiedź każdy marketer i każdy przedsiębiorca. Masz wątpliwości co do odpowiedzi, koniecznie zobacz nasz poradnik dotyczący content marketingu w firmie.

Content marketing, czyli co?

Za content marketing uznaje się działania pozwalające pozyskiwać nowych klientów oraz aktywizować już tych zdobytych poprzez publikacje przydatnych i atrakcyjnych treści. Ich celem jest wzbudzenie zainteresowanie ściśle określonej grupy docelowej. Nadawane komunikaty mogą być także kierowane o ogólnej grupy odbiorców.

Content marketing  opiera się na jednostronnie komunikacji marketingowej, a efekty działań zazwyczaj widoczne są po dłuższym czasie. Eksperci wskazują, że za jego pomocą można budować długoterminowe, stabilne i lojalne relacje z odbiorcami.

Jakie są formy content marketingu?

Jeśli wydaje Ci się, że content marketing to tylko treść pisana, to jesteś w błędzie. Oczywiście najbardziej znaną formą content marketingu i tą podstawową są treści pisane takie jak: poradniki, artykuły sponsorowane, wpisy na bloga firmowego, artykuły eksperckie czy ebooki, jednak wraz z rozwojem marketingu internetowego doszło również do rozwoju content marketingu. Dziś jako jego przejaw postrzegane są także treści video, webinary czy infografiki.

Content marketing – po co go prowadzić?

O tym, że content marketing trzeba prowadzić, przekonują wszyscy eksperci. Jednak wielu przedsiębiorców nieobytych w marketingu zastanawia się, po co to robić. O pierwszej korzyści z content marketingu pisaliśmy już powyżej. Pozwala on na budowanie relacji z klientami oraz pozyskanie tych nowych poprzez nienachalny przekaz marketingowy.

Drugą ważną korzyścią z content marketingu jest wzmocnienie pozycjonowanie SEO. Publikowane teksty, grafiki i filmy nie pozostają bez wpływu na SEO. Ich wysoka jakość oraz przydatność pozwala na lepsze czytanie ich przez wyszukiwarki, a co za tym idzie, zajmowanie w nich wyższych pozycji. Publikowane treści to także troska o naturalne linkowanie.

Content marketing – czy tylko w Internecie?

O content marketingu przede wszystkim mówi się w kontekście działań prowadzonych w sieci. Trzeba jednak pamiętać, że stosuje się go również w marketingu offline. O odpowiednie treści należy zadbać w przypadku, gdy firma w swoich działaniach wykorzystuje artykuły sponsorowane w prasie tradycyjnej, gazetki promocyjne, ulotki, foldery, billboardy czy reklamy telewizyjne i spoty radiowe. W każdej z tych form reklamy odbiorca ma bowiem kontakt z treścią pisaną lub mówioną, która jest dla niego ważna.

Jak działa content marketing?

Można by powiedzieć, że content marketing działa na podobnych zasadach jak marketing wirusowy. Podobnie jak on oznacza się wysoką skutecznością, a jego idea opiera się na rekomendacjach i poleceniach. Wartościowy content z marketingiem wirusowym łączy również to, że jest w stanie zaciekawić potencjalnych klientów oraz sprawiać, że będą chcieli oni skorzystać z produktów danej firmy. O ile publikowana treść ich zaciekawi, chętnie też udostępnią ją dalej lub polecą swoim znajomym.

Jaki powinien być wartościowy content marketing?

Chcąc tworzyć wartościowe treści content marketingowe, należy przygotować strategię ich tworzenia. Przede wszystkim trzeba zadać o ustalenie do kogo i po co i co się publikuje. Oznacza to konieczność wyodrębnienia konkretnej grupy docelowej oraz wskazania tematów, którymi jest ona zainteresowana. W tym celu warto wykorzystać narzędzia pozwalające ustalić najczęściej wyszukiwane tematy w wyszukiwarkach oraz powiązane z nimi słowa kluczowe. Warto też zadbać, aby content był:

  • rzetelny – w artykule, filmie czy na grafice należy podawać potwierdzone i prawdziwe dane, a także umieszczać źródła, z których się je zaczerpnęło;
  • wiarygodny – podawane informacje powinny budzić zaufanie, a najlepiej być poparte opiniami lub wypowiedziami ekspertów;
  • niepowtarzalny – kopiowanie treści od innych jest nie tylko nieprofesjonalne, ale i niezgodne z prawem; content bez względu, w jakiej formie go umieszczasz na swoich stronach, musi być unikalny, dzięki temu będzie też lepiej się pozycjonował;
  • praktyczny – najchętniej czytane i oglądane są materiały, które pomagają w rozwiązaniu problemu np. zamontowaniu mebli czy rozliczeniu PIT; tematy, które porusza content marketing, powinny więc odnosić się od rzeczywistości i być zgodne z zainteresowaniami grupy docelowej;
  • prosty – content marketing powinien być prosty, tak aby każdy mógł go zrozumieć;  nie oznacza to jednak, że należy zapomnieć o jakości tworzonych treści;
  • uniwersalny – dzięki uniwersalizmowi treści dotrzesz do dużej grupy odbiorców; pamiętaj jednak, że czasem warto pokusić się o zawężenie i specjalistyczne teksty, które o wiele lepiej oddziałują na stałych klientów znających już produkt.

Jak promować content marketing?

Internet dziennie zalewają tysiące publikowanych treści. Jedne są lepszej, inne gorszej jakości. Trzeba jednak jasno powiedzieć, że nawet najlepszy content może przepaść w tak dużej ilość publikowanych informacji. Stąd też każdy marketer powinien wiedzieć, że aby content się przebił, należy go promować. W tym zakresie może używać standardowych narzędzi marketingu internetowego. Do takich zaliczają się social media, newslettery, blogi firmowe, aplikacje mobilne, reklamy AdWords i reklamy w mediach społecznościowych.

Content marketing to podstawowa forma promocji, o której dziś nie można zapomnieć. Użyteczne treści podawać można swoim klientom w różnej formie od tradycyjnej pisanej aż do video marketingu. Im więcej pracy włoży się w przygotowanie contentu oraz im lepiej przygotuje się kampanie jego promocji, tym większe będą zyski.

PROWADZISZ BIZNES? POMOŻEMY GO ROZWINĄĆ

Dostaniesz nawet 20h wolnego czasu miesięcznie, zabezpieczymy Twoje dane, pomożemy w optymalizacji procesów biznesowych, ułatwimy planowanie inwestycji, damy więcej możliwości rozwoju biznesu.

Zadbamy o Twój czas już teraz, podaj swój telefon, lub adres e-mail, a skontaktujemy się z Tobą w przeciągu 24h.